Udfordring
Et gammelt og tungt lønsystem skulle erstattes af et nyt cloudbaseret, men implementeringen gik galt og førte til mange fejl.
Løsning
Cepheo har hjulpet Vikingbus med at vælge, implementere og supportere det cloudbaserede lønsystem LessorLøn.
Resultat
En hurtigere, mere effektiv og korrekt lønproces.
Med en fusion af hele 17 brands i foråret 2021 cementerede Vikingbus sig som en af Danmarks største busflåder i transportsektoren. Fusionen førte ikke bare til en prominent plads i branchen, men den gav også Vikingbus en masse nye medarbejdere, da virksomheden gik fra 150 medarbejdere til 2.000.
Det satte pres på deres gamle lønsystem fra Lessor, fortæller Tina Sloth Christiansen, teamleder i Løn hos Vikingbus.
”Det var for tungt, langsomt og kringlet at arbejde med. Vi kunne ikke løse arbejdet hurtigt og effektivt,” siger hun.
Vikingbus gik derfor i gang med at finde et nyt lønsystem. Flere muligheder blev overvejet, men i sidste ende faldt valget på det cloudbaserede lønsystem LessorLøn.
Den del af processen var ligetil. Det var den næste del ikke ligefrem.
Transportvirksomheden samarbejdede med to IT-partnere om at implementere løsningerne, men det viste sig at være en svær opgave. Især fordi transportvirksomhedens medarbejdere er på flere forskellige overenskomster.
”Nogle ting var ikke korrekt sat op, hvilket resulterede i en masse fejl. Projektet blev droppet, og så var vi nødt til at gå tilbage til vores gamle system,” siger Tina Sloth Christiansen.
Og med dét, var de tilbage til start igen med et gammelt lønsystem og ingen IT-partner.
Nu fungerer LessorLøn som det skal
Selvom Vikingbus ikke havde haft den bedste oplevelse, valgte de efter en grundig analyse at gøre et nyt forsøg med lønsystemet. Denne gang med Cepheo som IT-partneren.
Nu fungerer det som teamlederen fra Løn ønsker:
”LessorLøn virker til dét, jeg har brug for. Nemlig at lave løn. Det kommer ud med en lønseddel, og den skal være rigtig. Det får jeg med LessorLøn,” siger Tina Sloth Christiansen.
Det cloudbaserede lønsystem automatiserer lønadministration og integrerer med ERP-systemer som fx Microsoft Dynamics 365 Business Central. LessorLøn bidrager til hurtigere og mere pålidelig lønbehandling og reducerer manuel indtastning. Med sit intuitive design gør lønsystemet det nemt at navigere og udføre lønopgaver effektivt, hvilket gør det til en ideel løsning for virksomheder i alle størrelser.
Det mærker man også hos Vikingbus, hvor lønprocessen er blevet hurtigere og mere effektiv.
”Det er smart, at det hele er i ét system. LessorLøn fungerer 99% af tiden. Vigtigst af alt bliver lønnen udbetalt korrekt og på de rigtige datoer,” siger teamlederen fra Vikingbus’ lønafdeling.
Den ene procent af løsningen, der ikke fungerer helt efter planen, er ifølge Tina Sloth Christiansen, at den negative løn ikke bliver rettet automatisk i Skat. Det samme gør sig gældende med feriepenge.
”Men ellers er vi meget tilfredse,” siger hun.
Anden gang er lykkens gang
Transportvirksomhedens første forsøg på at finde en IT-partner endte som bekendt ikke godt, men anden gang skulle vise sig at være lykkens gang.
”Flere IT-virksomheder havde sagt, at projektet ville blive for stort for dem, men vi valgte Cepheo, fordi de leverede en god præsentation. De vidste godt, hvad de snakkede om. Det gav os fuld tillid til dem,” siger Tina Sloth Christiansen.
Hun roser også lønteamet hos Cepheo.
”Samarbejdet med lønteamet har været upåklageligt. De reagerer hurtigt, når vi skriver til dem. Det har været til topkarakter,” siger hun.
Nu venter næste stop så på Vikingbus’ digitale rejse. Det er at integrere deres systemer endnu mere.
”Det sidste, vi mangler, for at det bliver supergodt, er at køre i ét system, der integrerer med HR. Det vil lette meget i forhold til manuelt arbejde, for så bliver alle stamdata automatisk opdateret, og vi slipper for tastearbejdet,” slutter Tina Sloth Christiansen.
Vikingbus forventer at være fuldt integreret i ét system i starten af 2025.