Udfordring
ScaleAQ havde flere systemer grundet en fusion. De ønskede at strømline hele organisationens IT og udskifte ældre systemer med én fælles platform.
Løsning
Microsoft Dynamics 365 Finance, Dynamics 365 Supply Chain Management, Dynamics 365 Field Service, Dynamics 365 Customer Service og Dynamics 365 Sales.
Resultat
En fælles Dynamics 365-platform har givet en sammenhængskraft hos ScaleAQ. Det føles nu som én organisation i stedet for tre sammenbragte virksomheder.
ScaleAQ er en global virksomhed med norske rødder, der leverer innovation, teknologi, rådgivning og udstyr til kunder i akvakulturindustrien i hele verden.
Virksomheden er resultatet af en fusion i 2019 mellem de tre virksomheder Steinsvik, Aqualine og AquaOptima, der kom fra forskellige områder af akvakulturindustrien. Med fusionen fulgte et behov for konsolidering af IT-systemer og platforme. Da Cepheo med succes havde introduceret Dynamics 365 Field Service hos en af de fusionerede selskaber, var man derfor en oplagt partner til at strømline IT-økosystemerne i den samlede organisation.
Field Service viste værdien af Dynamics 365
Formålet har først og fremmest været at skabe en fælles løsning for hele ScaleAQ og ikke sidde tilbage med legacy-systemer, der kun tilhører dele af organisationen. Sammen med Cepheo valgte ScaleAQ at implementere Microsoft Dynamics 365 Finance, Dynamics 365 Supply Chain Management, Dynamics 365 Field Service, Dynamics 365 Customer Service og Dynamics 365 Sales, der gik live 1. maj 2022.
Ifølge Christian Våge, Service Manager hos ScaleAQ, var det en bevidst beslutning at holde sig inden for Microsofts økosystem:
”De første erfaringer, vi havde gjort os med Dynamics 365 Field Service sammen med Cepheo, var virkelig positive, og det gav bedst mening for os at have samme systemleverandør for at undgå behovet for tunge integrationer, der kan vise sig svære at vedligeholde, hvis der er udfordringer.”
Det er ikke tilfældigt, at det netop var Dynamics 365 Field Service, der blev ScaleAQ’s introduktion til Dynamics-platformen:
”Teknikerne i felten er en central del af vores forretning. Hvis de ikke har servicehistorikken på de maskiner, de skal arbejde på, eller ikke har overblikket over, hvad der er installeret ude hos kunden, bliver man afhængig af den enkelte teknikers hukommelse og erfaring i forhold til at kunne løse opgaven effektivt. Med Dynamics 365 Field Service har alle vores teknikere den relevante information, der hjælper dem til at arbejde effektivt,” siger Christian Våge.
Fælles ERP understøtter fusion
Christian Våge og ScaleAQ ser store gevinster med en samlet løsning med gnidningsfri integrationer:
”Først og fremmest giver det ufattelig stor værdi at have et fælles ERP-system. Det er med til at understøtte, at vi nu er én organisation og ikke bare tre virksomheder, der er sat sammen.”
Med de yderligere Dynamics 365-forretningsapplikationer bliver det ifølge Christian Våge samtidig muligt for ScaleAQ’s medarbejdere at kunne yde en langt bedre service for deres kunder, da medarbejderne får nem og forståelig adgang til relevant information om kunderne.
”Vores teknikere og kundeservicemedarbejdere kan yde en langt bedre og mere proaktiv service til vores kunder, når de har adgang til historikken på udstyret eller kan se, om der er uløste supportsager. I vores branche er det alfa og omega, at vi ved, at kunden til enhver tid har det, de har brug for. Hvis historikken viser, at kunden i særlige perioder har et særligt varebehov, så handler det om at være på forkant med at tilbyde kunden det, de har brug for,” siger Christian Våge.
Alle de valgte Dynamics 365-forretningsapplikationer er værdifulde for ScaleAQ, men Christian Våge fremhæver blandt andet Supply Chain Management som et tilvalg, der vil skabe særlig stor værdi for det fusionerede selskab:
”Det sikrer, at vi får en fælles lageroversigt, hvor vi har fuld kontrol over hvad, som kommer ind, hvad der skal ud, samt lagerværdien og lagerbeholdning på vores forskellige lagre. Lagerkontrol er essentielt. Har du ikke styr på dit lager, har du ikke styr på dit firma, så enkelt er det.”
Stort potentiale med Mixed Reality
Hos ScaleAQ er der en tydelig ambition om at være på forkant med teknologien, og derfor kigger man allerede nu på, hvad næste skridt skal være. Ifølge Christian Våge er det især Mixed Reality-teknologien i form af Microsofts HoloLens-brille, der vækker stor interesse i virksomheden.
HoloLens er et par mixed reality-briller, hvor der er en computer integreret i stellet og brilleglasset er halvgennemsigtigt. Mixed reality vil sige, at objekter fra den fysiske verden bliver blandet sammen med objekter fra den digitale verden. Brugeren kan altså røre ved, gribe og flytte hologrammer på den samme naturlige måde, som hvis de var rigtige genstande.
Medarbejdere vil fx kunne stå ved en maskine og se instruktionsvideoer i brillen samtidig med, at de udfører instruktionerne på maskinen. Arbejdet kan samtidig understøttes af eksperter, der har adgang til samme udsyn som medarbejderen.
For ScaleAQ og Våge er det især mulighederne for fjernsupport, hvor potentialet i HoloLens synes åbenlyst:
”Vi har flere anlæg, hvor der vil være 8 til 10 timers transporttid, før vores specialister kan være fremme. Vi har en masse dygtige teknikere, men vi kan ikke forvente, at alle kan alt. Hvis teknikerne har HoloLens, kan de med specialistsupport gå i gang med opgaverne med det samme. Hvis vi kan slippe for at sende specialister afsted med enten fly eller bil, er det ikke bare en fordel i forhold til CO2-udslip, men også en kæmpe tidsbesparelse, som kraftigt kan reducere nedetiden, der for vores kunder er altafgørende.”
Christian Våge ser også store muligheder for at bruge HoloLens til oplæring, videreuddannelse og træning af medarbejdere:
”Man kan ikke hele tiden sende folk rundt i verden og i stedet for måske at sende en tekniker fra Norge til Canada for at gennemføre træning, så kan man opnå en del med HoloLens," forklarer Christian Våge, der tilføjer, at der er nogle praktiske ting, som skal på plads inden, men at diskussionerne med Cepheo om HoloLens er i gang, og at det er et spørgsmål om tid, før HoloLens-teknologien er i brug hos ScaleAQ.
Kritiske spørgsmål skærper resultatet
Hos ScaleAQ er tilfredsheden med Cepheo stor. Der har været en høj grad af stabilitet i forhold til kontaktpersonerne hos Cepheo, hvilket har betydet, at der et stort kendskab til virksomheden, dens behov og udfordringer, samt hvad ScaleAQ’s kunder forventer af dem. Det har givet et nemt og tillidsfuldt samarbejde, hvor Christian Våge og ScaleAQ især sætter pris på Cepheos evne til at stille de rette, kritiske spørgsmål:
”Der bliver lyttet til de udfordringer, vi har, og vi får præsenteret gode løsninger, men vi bliver også udfordret på vores ideer og holdninger, og det er med til at skærpe det endelige resultat,” slutter Christian Våge.