Udfordring
Vækst og succes stillede nye krav til marketingafdelingen.
Løsning
Implementering af Dynamics 365 Marketing.
Resultat
Mindre tidsforbrug på manuelle opgaver takket været automatisering af processer, større kundeindsigt og bedre overensstemmelse med GDPR-regler.
Element Logic har siden 1985 optimeret virksomheders lagerdrift og har stor erfaring med at designe og installere skræddersyede løsninger, der effektiviserer arbejdsgangene hos kunderne. Robotløsninger, materialehåndteringssystemer, software og rådgivning hjælper kunder med at forbedre deres værdikæde, blive mere profitable og at opfylde slutkundens forventning om hurtige leveringer. Virksomheden, som er verdens første og største AutoStore®-partner og havde en omsætning på over EUR 200 millioner i 2021, har hovedkontor i Norge og opererer på verdensplan.
Succes og vækst stiller dog samtidig nye krav til organisationen og de værktøjer, den bruger. I Element Logics marketingafdeling var det tydeligt, at man havde brug for et værktøj, der bedre kunne understøtte de behov, som var kommet med vækst. Valget faldt på Microsoft Dynamics 365 Marketing, og det var langtfra tilfældigt, fortæller Anne Marie Tangenes, der er Marketing Specialist hos Element Logic:
”Vores salgsafdeling har i flere år brugt Dynamics 365 Sales, men vi har manglet et godt værktøj til marketing, der kunne fungere godt sammen med salgsmodulet. Vi ser et stort potentiale i at implementere Dynamics 365 Marketing i samspil med aktiviteter, vi udfører i virksomheden. At vi i fremtiden kan samles om ét system, i stedet for at bruge flere forskellige, vil være meget værdifuldt for os, både i forhold til brugen af færre systemer, men også brugen af ressourcer. Efter en vurdering af mulighederne, besluttede vi, at Dynamics 365 Marketing var et godt valg for os."
Tidlige resultater giver stor tro på fremtiden
Hos Element Logic har man indtil nu blot brugt Dynamics 365 Sales, men har sammen med Cepheo valgt at implementere en række Dynamics 365-løsninger, herunder Finance, Supply Chain Management og Customer Engagement, der alle gik live 1. februar 2022.
Allerede i oktober 2021 begyndte Anne Marie Tangenes og Element Logic’s marketingafdeling at gøre brug af de første funktioner i Dynamics 365 Marketing i form af blandt andet whitepaper-kampagner og i december 2021 brugte de systemet til emailudsendelse. De optimerede processer, som Dynamics 365 Marketing muliggør, betyder, at Anne Marie Tangenes allerede nu ser store muligheder for at udvikle virksomhedens marketingaktiviteter.
"Vi er stadig på et tidligt stadie af implementeringen, men vi kan allerede nu se, at Dynamics 365 Marketing vil kunne gøre samspillet mellem salg og marketing sømløst og give os mulighed for at spore de aktiviteter, vi laver og følge kunderejsen fra A til Å, hvilket giver os vigtig information om, hvorvidt vores aktiviteter faktisk fungerer."
I en tid, hvor der hos Element Logic skal arbejdes i et højt tempo, og det er vigtigt med adgang til data for at kunne forstå deres målgrupper, er Dynamics 365 Marketing et uundværligt værktøj:
"Det er en konkurrencefordel at have kontrol over sine data og aktiviteter, samt at bruge et system, der understøtter regulatoriske forhold, såsom GDPR. Og vi mener, at Dynamics 365 Marketing er i stand til at supplere og understøtte salgstragten samtidig med, at dette sker på en korrekt måde. Vi ser det også som kritisk at have indsamlet data ét sted, og dét arbejder vi på at få på plads gennem ERP-projektet, som Dynamics 365 Marketing er en del af," siger Anne Marie Tangenes.
Funktionerne i Dynamics 365 Marketing automatiserer en lang række af de aktiviteter, som tidligere blev gjort manuelt ved hjælp af blandt andet Excel-ark, og ifølge Tangenes er det tilfredsstillende at se, hvor mange processer der kan effektiveres og automatiseres:
”Jeg kender til folk, der er bange for, at automatiseret marketing bliver upersonligt, og vil fjerne den personlige kundekontakt. Jeg tror netop, at vi vil kunne fortsætte med at have det tætte kundeforhold, fordi vi automatiserer, så vi kan bruge flere ressourcer på det personlige og den menneskelige kontakt.”
Cepheo var oplagt partner og levede op til forventningerne
Som led i implementeringen af Dynamics 365-løsningerne hos Element Logic har det været værdifuldt at have Cepheo som samlet partner på tværs af løsningerne, så man ikke blot udnytter at blive inde for Dynamics-økosystemet, men også at have den samme implementeringspartner på hele projektet:
”Cepheo virkede som et meget rigtigt valg for os, da implementeringen af Dynamics 365 Marketing kun er én del af et større puslespil af systemer, som er blevet implementeret hos os. Derfor har det været fornuftigt at have Cepheo som totalleverandør af hele projektet, så kommunikationen på tværs af projektet fungerer optimalt," siger Anne Marie Tangenes.
Implementeringer af nye systemer kan give store gevinster, men kræver også en vis indsats fra både kunde og partner. Her har Anne Marie Tangenes og resten af Element Logic været meget tilfredse.
”Samarbejdet med Cepheo har været rigtig godt. Vi har investeret meget tid og ressourcer i projektet, og vi har fået tæt opfølgning i perioder, hvor vi har haft brug for det, med næsten daglig kontakt i kritiske perioder med gode løsninger og support," fortæller Anne Marie Tangenes og siger til slut, at erfaringerne med både Dynamics 365 Marketing og Cepheo har skabt appetit på mere, og at de hos Element Logic ser frem til den videre udvikling sammen med Cepheo.