Udfordring
Kopenhagen Fur oplevede store problemer med løsningerne i en ny forretningsplatform leveret af deres tidligere IT-partner.
Løsning
Cepheo Managed Services.
Resultat
Cepheo Managed Services stabiliserede platformen og fik løsningerne til at fungere.
Det har været nogle turbulente og udfordrende år for Kopenhagen Fur, der var en af verdens største auktionshuse for pels og et andelsselskab ejet af de danske minkavlere.
I 2019 gav Kopenhagen Furs daværende IT-leverandør grønt lys til, at virksomhedens nye cloudbaserede forretningsplatform kunne gå i luften, men det blev hurtigt tydeligt, at den ikke levede op til deres forventninger.
”Det blev en driftsstart med meget store udfordringer. Systemerne var langsomme og gik ned. Det føltes, som om at alt var mere besværligt,” siger Kopenhagen Furs IT-chef, Peter Skov Hansen.
Der var også flere udfordringer med opsætningen af Microsoft Dynamics 365 Finance og Microsoft Dynamics 365 Customer Engagement, som ikke fungerede som forventet, eller som løsningerne er udviklet til.
Cepheo Managed Services blev redningen
Kopenhagen Fur gik derfor i gang med at undersøge markedet for en IT-partner til at drifte og supportere forretningsplatformen. Her faldt valget på Cepheo og Cepheo Managed Services.
Det krævede dog en del arbejde for at få forretningsplatformen til at fungere. Det betød blandt andet, at arbejdsprocesserne i løsningerne skulle defineres, kvalitetssikres, tilrettes og i visse tilfælde helt omkodes.
”Det gav en stor tryghed at have en leverandør, der kunne levere ressourcer stabilt og kompetent for at holde løsningerne kørende. Det var en stor hjælp,” siger IT-chefen.
Cepheo Managed Services sørger for at holde virksomheder som Kopenhagen Furs Microsoft Dynamics 365-løsninger opdaterede, optimerede og sikre. Fordelene ved det er, blandt andet at virksomheden kan reducere omkostningerne til IT-drift, minimere nedetid og fejl, samt frigøre tid til at fokusere på kerneforretningen og innovation.
”Det er meget normalt, at man kigger på, hvilke IT-leverandører der er gode til at implementere løsninger, men det er mindst lige så vigtigt at se på, hvem der er gode til at hjælpe og drive dem videre. I Cepheo fik vi en stabil samarbejdspartner, som vi kunne stole på, og som var gearet til opgaven,” siger Peter Skov Hansen.
Sidste hammerslag
Lige da det virkede til, at der var kommet ro på hos Kopenhagen Fur, kom pandemien.
Den ramte auktionshuset hårdt. Efterspørgslen på pels og skind styrtdykkede, minkavlen blev lukket ned i Danmark, og væk var de fysiske auktioner, som lynhurtigt skulle konverteres til digitale. Det kunne mærkes på årsregnskabet. Virksomheden led det første underskud i tæt på tre årtier, da omsætningen i 2020 faldt med over 50 procent i forhold til året før. Få måneder inden årsregnskabet blev præsenteret, annoncerede virksomheden, der blev stiftet i 1930, at den blev lukket ned over de kommende 2-3 år som følge af den danske regerings beslutning om at lukke minkavlen i Danmark.
IT-chefen fortæller, at det har været en stabiliserende faktor at have en god samarbejdspartner til at navigere gennem nogle hæsblæsende år.
”Cepheo har båret os igennem. De hjalp os med at få styr på vores forretningsløsninger. Det var vigtigt for os i den periode.”
Peter Skov Hansen roser konsulenterne, som de har været superglade for, fordi der er blevet lyttet til inputtene og handlet på dem. Han fremhæver også værdien ved, at de har haft de samme konsulenter hele vejen igennem.
”Cepheo har en snusfornuftig tilgang til tingene og til deres kunder. De lover ikke noget, de ikke kan holde. Det har skinnet igennem hele vejen,” slutter han.
Selvom Kopenhagen Fur officielt overførte sine aktiver og passiver til den danske stat i slutningen af oktober 2024, vil samarbejdet med Cepheo fortsætte, indtil årsregnskabet er afsluttet i første halvdel af 2025.