Udfordring

HMS Networks’ vækst blev hæmmet af et forældet ERP-system med begrænset funktionalitet og afhængighed af få nøglepersoner.

Løsning

Microsoft Dynamics 365 Finance, Microsoft Dynamics 365 Supply Chain Management og Cepheo Managed Services.

Resultat

En sammenhængende og robust platform med forbedret kundesupport og dataanalyse, der løbende opdateres for at understøtte vækst.

HMS Networks er en succesfuld svensk produktionsvirksomhed inden for industrielle kommunikationsløsninger. Millioner af enheder over hele verden bruger HMS Networks' produkter, som gør det muligt for enhederne at kommunikere med software og systemer via IoT, hvilket øger produktiviteten hos deres kunder. 

 

Siden 1988 har virksomheden udviklet sig til en global aktør med over 1.200 medarbejdere i mere end 20 lande. Dette er en eftertragtet position, men virksomheden har endnu større ambitioner. HMS Networks har nemlig en strategi om fortsat vækst gennem organisk udvikling og opkøb. Udfordringen var imidlertid, at virksomheden var vokset fra sin ERP-løsning.   

 

"Den tekniske platform var forældet, og nyudviklingen begrænset, hvilket betød, at systemet ikke kunne understøtte vores vækst på en tilfredsstillende måde," fortæller Magnus Hansson, Dynamics 365 Product Owner hos HMS Networks. 

 

Produktionsvirksomheden brugte et ERP-system fra 1990'erne, som ikke længere levede op til kravene i en moderne virksomhed. Systemet havde begrænset funktionalitet, krævede flere tilpasninger, herunder brug af tredjepartsprodukter, for at opfylde HMS Networks' behov, og systemets brugerflade var også forældet. 

 

Det hjalp heller ikke, at der kun var få konsulenter tilgængelige til at støtte og videreudvikle systemet. 

 

"Systemet blev driftet af vores interne IT-afdeling, hvilket gjorde os afhængige af nogle få nøglepersoner. Det medførte en risiko for, at vi ikke ville kunne sikre den tilgængelighed, der var nødvendig for at understøtte vores globale aktiviteter i mange tidszoner og med mange brugere," siger Magnus Hansson. 

 

Den næsten 40 år gamle virksomhed havde derfor brug for et moderne, robust og globalt ERP-system til at håndtere data og processer på samme måde i hele organisationen. 

”Vi har nu en mere integreret løsning, hvor vores systemer kan kommunikere bedre med hinanden, hvilket åbner op for endnu flere muligheder, som vi kan drage nytte af i fremtiden.”

Magnus Hansson
Dynamics 365 Product Owner, HMS Networks

Klar strategi førte til ERP-system fra Microsoft 

 

Processen gik i gang i begyndelsen af januar 2022. 

 

"Vi foretog en grundig vurdering af flere forretningssystemer og partnere og besluttede os til sidst for at implementere Microsoft Dynamics 365 Finance og Microsoft Dynamics 365 Supply Chain Management," siger Magnus Hansson, som var projektleder for hele implementeringen. 

 

Dynamics 365 Finance er et ERP-system, der forbedrer effektiviteten ved at samle alle forretningsfunktioner på én platform, hvilket giver en bedre indsigt i forretningsdata og fremmer global vækst. Dynamics 365 Supply Chain er også et ERP-system, der optimerer og automatiserer processer i forsyningskæden med henblik på at opnå øget effektivitet og fleksibilitet. Med disse systemer kan HMS Networks håndtere sine komplekse aktiviteter mere smidigt og skalerbart. 

 

Magnus Hansson forklarer, hvorfor valget faldt på løsninger fra Microsofts omfattende økosystem. 

 

"Microsoft er en af vores største leverandører af IT-tjenester, og strategisk har vi valgt at fokusere på dem som en af vores hovedpartnere."  

 

Han fortæller, at det også var en medvirkende årsag, at HMS Networks allerede anvender løsninger fra Microsoft.  

 

"En afgørende grund var, at vi allerede brugte flere andre løsninger fra Microsoft, så der blev skabt en synergieffekt."  

 

For eksempel bidrog det også til valget, at HMS Networks havde brugt Microsoft Dynamics 365 Customer Engagement-løsninger i mange år. Det er et CRM-system, som hjælper med at håndtere kundedata og interaktioner. Med denne løsning kan virksomheden forbedre sin kundeservice, øge salgsproduktiviteten og styrke kunderelationerne. Det er især vigtigt for en virksomhed, der opererer globalt og har brug for at holde styr på mange forskellige kunder og markeder. 

 

En anden vigtig faktor i beslutningen om at vælge et ERP-system fra Microsoft var, at HMS Networks allerede brugte Microsoft Power BI. Det er en dataplatform til business intelligence og dataanalyse, som gør det muligt at indsamle, visualisere og analysere data effektivt. Ved at bruge Power BI kan virksomheden træffe mere informerede beslutninger baseret på realtidsdata og dybdegående analyser, hvilket er afgørende for deres strategiske planlægning og daglige drift. 

 

Dynamics 365 Finance og Dynamics 365 Supply Chain Management leveres af Cepheo. Partnerskabet sikrer, at HMS Networks får den nødvendige support og ekspertise inden for Dynamics 365-platformen.  

 

Større muligheder og flere fordele for HMS Networks 

 

Med implementeringen af Dynamics 365 Finance og Dynamics 365 Supply Chain Management har HMS Networks opnået en mere sammenhængende forretningsplatform. 

 

"Vi har nu en mere integreret løsning, hvor vores systemer kan kommunikere bedre med hinanden, hvilket åbner op for endnu flere muligheder, som vi kan drage nytte af i fremtiden. Det har ført til en øget evne til at yde bedre support til vores kunder og mulighed for at følge op på og analysere data mere effektivt," siger Magnus Hansson, Dynamics 365 Product Owner hos HMS Networks. 

 

Forretningsplatformen sikrer, at driften er meget mere robust end tidligere, forklarer han. 

 

"Vi har fået et mere stabilt og mere pålideligt miljø, og vi er ikke længere så afhængige af egne ressourcer. Vi har også fået adgang til et betydeligt bredere udvalg af løsninger og kan nu drage nytte af en større base af eksterne konsulenter hos Cepheo til support og udvikling." 

 

Det har givet virksomheden nogle helt nye fordele og muligheder.

 

"En stor fordel er, at platformen løbende bliver opdateret med nye funktionaliteter. At have et system, der kan understøtte vores vækst og forretningsudvikling, er afgørende for, at vi kan fortsætte med at udvikle vores forretning og tilbyde den bedst mulige support til vores kunder," siger Magnus Hansson.  

"Fremadrettet ser vi et stort potentiale i at videreudvikle systemet, især ved at integrere vores forskellige løsninger bedre og dermed maksimere den værdi, vi kan få ud af dem."

 

Magnus Hansson
Dynamics 365 Product Owner, HMS Networks

Ser stort potentiale i AI i fremtiden 

 

HMS Networks valgte Cepheo som IT-partner, fordi de bedst opfyldte virksomhedens krav i indkøbsprocessen, især med hensyn til implementeringsmodel, ressourcer og evnen til at støtte virksomheden i den efterfølgende administration af systemet, som leveres af Cepheo via en Managed Services-aftale. 

 

En anden afgørende faktor var Cepheos erfaring fra produktionsindustrien, påpeger Magnus Hansson, som har oplevet et godt samarbejde med IT-partneren. 

 

"Samarbejdet med Cepheo har været en succes, med støtte fra kompetente konsulenter, som arbejder godt sammen med vores medarbejdere om at løse de udfordringer, vi møder," siger han.  

 

Han fortæller, at fokus i fremtiden ligger på at maksimere værdien af alle løsningerne i forretningsplatformen. 

 

"Fremadrettet ser vi et stort potentiale i at videreudvikle systemet, især ved at integrere vores forskellige løsninger bedre og dermed maksimere den værdi, vi kan få ud af dem. HMS Networks har som mål at fortsætte med at vokse, og vi arbejder kontinuerligt på at udrulle systemerne til flere markeder og integrere nye opkøb."  

 

Selv om HMS Networks allerede har en relativt omfattende forretningsplatform, er virksomheden langt fra færdig med at søge nye teknologiske muligheder. 

 

"Vi arbejder på at automatisere flere processer og eliminere unødvendige momenter for at frigøre tid til mere værdiskabende aktiviteter. AI er et område, hvor Microsoft satser stort, og vi ser frem til at udnytte dette til at forbedre vores dataanalyser og effektivisere vores daglige arbejdsopgaver," slutter Magnus Hansson.   

Vil du vide mere?

 

Kontakt vores salgsdirektør John T. Hummelgaard for en dialog om din virksomheds digitalisering.

 

Telefon: +45 2510 2050

 

Mail: jhummelgaard@cepheo.com