Udfordring
Et forældet IT-system.
Løsninger
Microsoft Dynamics 365 Business Central, LS Central for Retail & Cepheo Managed Services.
Resultat
ABC Lavpris får en fremtidssikret IT-platform. Den giver fuld kontrol over arbejdsprocesser i realtid og skaber mere tid til at gøre kunder og medarbejdere gladere.
Når kunderne går ind i en af ABC Lavpris’ varehuse, er de kun ude efter én ting: At købe varer til markedets laveste priser. Sådan har det været lige siden to fætre gik sammen i 1981 om at åbne et minimarked i Danmark. 40 år senere har ABC Lavpris rundet 15 varehuse i Jylland & på Fyn, mere end 800 medarbejdere og en årlig omsætning på godt 1,5 milliarder kroner.
Succesen er i høj grad kommet ved at fokusere på den gode kundeoplevelse med højt serviceniveau og lave konkurrencedygtige priser. I stedet for at stille sig tilfreds, sigter ABC Lavpris efter endnu mere succes ved at investere i ny teknologi.
”Vi har valgt den nye platform for at være fremtidssikret. Vores tidligere IT-system var forældet. Vi kunne godt bruge det, men det er ikke optimalt for vores virksomhed, fordi det er for langsomt. Det kan også kun afvikles på Windows 7, så sikkerheden er dårligere, da Microsoft ikke leverer opdateringer længere,” siger ABC Lavpris’ IT-chef, Michael Christensen.
Platformen til den ambitiøse detaillist
Varehuskædens nye moderne cloudbaserede platform består af alt-i-en-løsningen LS Central for Retail, der er bygget på Microsoft Dynamics 365 Business Central.
Det er et godt valg for den ambitiøse detaillist, fordi sammensmeltningen af løsningerne giver ABC Lavpris mulighed for at skalere op og ned efter behov. Den giver også mulighed for at få fuld kontrol over og indsigt i alle forretningsprocesser i realtid. Det vil sige alt fra markedsføring, e-handel, POS til lagerhåndtering, CRM, bogføring og rapportering.
”Førhen brugte vi to forskellige systemer til at håndtere administrationen og butiksdriften. Det gjorde, at vi skulle overføre en del filer mellem systemerne for at få dem til at fungere. Det var ikke holdbart. Nu har vi fået et ERP-system, hvor vi kan klare begge dele i ét og samme system. Det er en stor hjælp for os,” siger ABC Lavpris’ IT-chef.
Generelt bliver arbejdsdagen mere enkel, effektiv og overskuelig for medarbejderne som følge af den nye platform. Uanset om arbejdet foregår på lageret, i varehusene eller på hovedkontoret.
At have alt i et system giver også et bedre overblik over hele virksomhedens data.
”Fremadrettet kan vi nøjes med at vedligeholde alle data i et masterdata-regnskab. Det forenkler helt klart vores daglige rutiner, hvilket kommer vores medarbejdere og kunder til gode.” siger IT-chef, Michael Christensen.
ABC Lavpris & Cepheo forlænger det gode samarbejde
Varehuskæden har valgt at købe og implementere ERP-systemet Microsoft Dynamics 365 Business Central og softwareløsningen LS Central for Retail gennem Cepheo, der har årevis af erfaring med at levere IT til detailvirksomheder i Norden.
Cepheo tilbyder teknologisk indsigt kombineret med en dyb forståelse af detailbranchen, hvilket ABC Lavpris længe har gjort brug af.
”Cepheo har været vores IT-leverandør i mange år. Vi er meget tilfredse med samarbejdet, fordi de kender vores virksomhed, vores behov og vores krav til IT,” siger Michael Christensen.
IT-chefen slår fast, at ABC Lavpris har truffet den helt rigtige beslutning om at implementere Business Central og LS Central for Retail med hjælp fra Cepheo:
”Vi har fået en platform, der kommer til at holde i mange år.”
Cloudbaserede løsninger giver mere tid til kerneopgaverne
LS Central for Retail og Business Central er begge cloudbaserede løsninger, hvilket giver nogle helt nye fordele og muligheder for ABC Lavpris.
”Det giver os en tryghed, fordi vi har adgang til vores data 24/7, uanset hvor vi befinder os,” siger IT-chefen om en af de største glæder ved at gå fra on-premise til cloud.
En cloudløsning sikrer også, at varehuskæden altid arbejder fra den nyeste version, hvilket styrker effektiviteten og sikkerheden. Det giver også ABC Lavpris mulighed for at outsource IT-driften.
”Med vores tidligere system var vi afhængige af at have en butiksserver i hver butik samt 5 servere på hovedkontoret. Med LS Central for Retail bruger vi cloudversionen. Det gør, at vi kan outsource vores servere. Dermed lægger vi ansvaret for drift, backup etc. over til Cepheo.” siger IT-chef, Michael Christensen, der refererer til en Cepheo Managed Services-aftale.
En Managed Services-aftale giver rigtig god mening for en ambitiøs og hårdtarbejdende detaillist som ABC Lavpris. Det gør, at de fuldstændigt slipper for at administrere sine IT-systemer. Det vil sige opdateringer, sikkerhed og integrationer. Alt det sørger Cepheo for.
I stedet kan varehuskæden fokusere på det vigtigste: At gøre kunder og medarbejdere gladere hver dag.