Udfordring
ProMeister var ikke på forkant med Business Central.
Løsning
En skræddersyet version af en on-premise Business Central-løsning.
Resultat
Skræddersyet udvikling af forretningsløsning til værkstederne, øget hastighed på udviklingen og højere kvalitet på løsningsarkitekturen.
ProMeister Solutions er en del af Mekonomen Group, hvor de tilbyder uddannelse, reservedele, forbrugsartikler, ydelser, og ikke mindst et omfattende forretningssystem til hele Mekonomen Group’s autoværksteder.
Bag den nuværende version af forretningssystemet ligger et tæt samarbejde mellem ProMeister Solutions og Cepheo, der begyndte i 2017, hvor ProMeister valgte at udskifte deres eksisterende systemleverandør.
”Vi valgte Cepheo som systemleverandør til at lave vores egen løsning, der gjorde os i stand til at være på forkant med Microsoft Dynamics 365 Business Central for at forenkle opgraderingerne af vores løsning, så vi lettere kan være på den nyeste version af Dynamics 365 Business Central og fortsætte med at give vores kunder den bedste digitale løsning,” fortæller Niklas Nerholt, der er Product Owner hos ProMeister Solutions med ansvar for deres forretningsløsning til værkstederne.
Skræddersyede detaljer giver tryg brugerflade hos slutbrugerne
Cepheo og ProMeister endte i fællesskab med en tilpasset version af en on-premise Business Central-løsning, som ProMeister selv implementerer hos Mekonomen Group’s værksteder under navnet ProMeister Business System. Det var afgørende for ProMeister, at løsningen var on-premise, og at de selv fik opgaven med at implementere løsningen:
”Der er næsten 1.000 værksteder, der bruger vores forretningsløsning, og IT-kompetencerne er ikke ligeligt fordelt blandt vores kunder. Vi vil gerne kunne holde styringen med systemet og opdateringer, så vores kunder er trygge ved både brugerflade og funktionalitet. Med de løbende opdateringer i cloud-versionen risikerer vi, at vi ikke kunne tilpasse løsningen til vores kunder hurtigt nok til, at de er trygge ved at bruge løsningen,” siger Niklas Nerholt.
Kompleks løsning krævede partner som Cepheo
ProMeister Business System tager sig af hele værkstedsadministrationen; tilbud, ordre, kundekontakt og fakturering, og har en lang række skræddersyninger og integrationer, der optimerer systemet til værkstederne.
Værksteder, der gør brug af ProMeister Business System, har fx integrationer til køretøjs- og ejersystemer, intern og ekstern køretøjshistorik, Mekonomens webshops for reservedele og serviceplan. Det betyder, at værkstedet modtager al information om, hvilken service der er udført før, hvordan den aktuelle service skal udføres, support til eventuel fejlfinding, og hvilke dele der er behov for.
Et grafisk planlægnings- og rapporteringsværktøj med belægningsinformation giver kunderne mulighed for selv at bestille deres service, mens værkstedet har bedre mulighed for at planlægge opgaverne og desuden rapportere og følge op på, hvor lang tid hver aktivitet tager. Med bookingbekræftelser via SMS eller mail gøres processen lettere for både værkstedet og bilejerne.
ProMeister Business System kan også supportere værkstedets håndtering af forsikringssager og kan både hente og indberette forsikringsforhold, men også håndtere fradragsberettigede betalinger. Tillægsydelser, såsom dækhoteller, lånebilshåndtering med reservation via kalender og pakkehåndtering er alle mulige for værksteder at tilbyde og håndtere via systemet.
”Sammen med Cepheo har vi fået tilpasset løsningen, så den har alt, hvad vores værksteder skal bruge, og med en nem brugerflade, så det ikke kræver tunge IT-kompetencer for at bruge løsningen,” fortæller Niklas Nerholt om den seneste version af ProMeister Business System.
Proaktiv rådgivning giver bedre løsninger
Promeister har været meget tilfredse med både løsningen og samarbejdet om at skabe og udvikle den.
”Cepheo står for udvikling og løsningsarkitektur af høj kvalitet. Cepheo møder altid engagerede op, og vi oplever, at de lytter til os, og forstår hvilken vej, vi vil,” fortæller Niklas Nerholt og tilføjer:
”Der er fokus på vores løsning, og vi har en leverandør i Cepheo, der rent faktisk lytter, til, hvad vi vil, og forstår vores forretning, da vi ønsker at levere et forretningssystem af høj kvalitet, der er nemt at bruge for vores kunder.”
Selvom løsningsarkitekturen er kompleks, har Cepheo og ProMeister Solutions sammen opnået en løsning, der tillader en ekstremt hurtig implementering ude hos Mekonomen Group’s værksteder, hvor ProMeister Solutions i perioder har kunnet få seks til 10 værksteder om bord på løsningen om ugen. Introduktion og migrering af data i så mange virksomheder er blevet muligt gennem effektive værktøjer udviklet sammen til opsætning og migrering af historiske data samt webbaserede træningspakker.
Ifølge Niklas Nerholt har det kun været muligt, fordi Cepheos konsulenter ikke er bange for at komme med proaktiv rådgivning, og ikke blot levere, hvad der bliver efterspurgt.
”Cepheo har flere gange set andre løsninger på problemer end dem, vi ser, hvilket har givet en bedre dialog og et bedre resultat, der understøtter vores ambition om at levere et markedsledende system til eftermarkedsindustrien i autobranchen,” tilføjer Niklas Nerholt.
Som led i den ambition, er næste skridt en opgradering til seneste version af Business Central, så ProMeisters løsning til værkstederne er på seneste version og dernæst at få alle 1.000 værksteder op på den seneste version. Med Cepheo som udviklingspartner er ProMeister og Niklas Nerholt derfor sikre på, at de fortsat kan levere kvalitetsløsninger til værkstederne.