Udfordring

Lyse havde en forældet SAP-løsning, kendt som en burning platform, der ville blive udfaset i løbet af få år.

Løsning

Microsoft Dynamics 365 Finance & Operations og en række uafhængige softwareleverandører (ISV'er).

Resultat

Lyses nye platform giver virksomheden god tilpasningsevne og skalerbarhed.

Lyse befandt sig i en situation, hvor deres SAP-løsning var på vej til at blive lukket inden for få år, en såkaldt burning platform. De indså, at de var nødt til at tænke nyt og begyndte at finde et alternativ. Koncernen undersøgte markedet og overvejede forskellige niveauer af arkitektur for at se, hvordan løsningen kunne sættes op.

For Lyse handlede det dog ikke kun om at finde den rigtige platform til nutidens krav. Både koncernen og branchen er i konstant forandring, så skalerbarhed var et vigtigt aspekt i deres søgen efter en ny platform og leverandør. Derfor faldt valget på Microsoft Dynamics 365 Finance & Operations og Cepheo.

 

"Brug for nogen, der forstår os"

 

Lyse-koncernen har en omfattende kerneforretning inden for vedvarende energi, telekom og infrastruktur og cirkulær energi.

 

Randi Mjelstad er forretningsrådgiver hos Lyse og funktionelt ansvarlig for indførelsen af Dynamics 365 i organisationen. Hun understreger vigtigheden af en samarbejdspartner, der forstår den branche, de arbejder i.

 

"Cepheo viste branchekendskab, og vi følte os hørt og forstået, da vi præsenterede vores behov. De viste en demo af deres branchespecifikke ISV-løsninger, som opfyldte mange af vores behov. Derfor valgte vi Microsoft og dermed Cepheo som vores leverandør," siger Mjelstad.

 

Samtidig sætter hun pris på en samarbejdspartner, der er åben og ærlig i sin feedback:

 

"Det har ikke været rosenrødt hele vejen. Vi har haft vores op- og nedture sammen, men værdien af en samarbejdspartner, der forstår vores behov og er villig til at forbedre processerne, hjælper meget," siger hun.

 

"SAP var en mastodont. Nu taler vi om fleksibilitet til at vælge de løsninger, der passer til vores stadigt skiftende forretningsbehov."

 

Glenn Roger Hisdal
CIO, Lyse

Behov, proces, funktion – i den rækkefølge

 

Microsoft-platformen er kendt for sin funktionalitet, men Lyses behov kom i første række. Derfor var det første skridt at opbygge et fundament for løsningen baseret på en industristandard, der var tilpasset Lyses faktiske behov.

 

På den måde sørgede projektet for at arbejde med en Lyse-proces i stedet for en Microsoft-proces. Mjelstad fortsætter med at beskrive en spændende rejse i designfasen, hvor metodikken fra Cepheo var et rigtig godt værktøj.

 

"Processen handlede om, hvordan vi skulle bruge systemet, snarere end om detaljerne i funktionerne. Cepheo sagde nej, hvis de mente, at noget afveg fra planen, og vi havde desuden en god dialog om den videre udvikling af løsningerne. Det var afgørende for os, at der blev taget hånd om disse behov i den videre udvikling af ISV-løsningerne," siger Mjelstad.

 

Og det grundige arbejde med at opbygge et fundament for skalerbarhed og nye behov har allerede vist sig at være værdifuldt for Lyse. Den seneste tilføjelse til energikoncernen er Lyse Tele, og Mjelstad beskriver en problemfri proces med at inkludere dem i platformen:

 

"Vi kiggede stort set ikke på funktionalitet, men fokuserede på forretningsprocesser, der var bygget på det samme fundament. Nu mærker vi værdien af at have gjort et godt stykke arbejde med fundamentet," bemærker hun.

 

Sammenknytning af systemer er afgørende for CIO'er

 

For Glenn Roger Hisdal, CIO hos Lyse, var det vigtigt at knytte systemerne sammen. Dette systemdesignprincip handler om komponenternes indbyrdes forhold, hvilket gør det nemt at tilpasse løsningen til forskellige forretningsbehov. Man starter med en kerne og vælger de moduler, der understøtter kernen på den måde, der bedst driver virksomheden fremad.

 

"Vi startede med Dynamics som basis, en mindste fællesnævner, som vi kalder Lysestandarden, og derefter et sæt branchespecifikke moduler ovenpå, hvoraf flere kommer fra Cepheo", siger Hisdal.

 

Det gør det nemt for Lyse at tilpasse nye moduler, i takt med at virksomhederne udvikler sig. Hisdal nævner blandt andet opkøb, fusioner, opsplitninger, compliance, regulativer, politik og udfordringer med leverandører som nyttige anvendelsesområder, hvor fokus på sammenknytning kommer til sin ret.

 

"SAP var en mastodont. Nu taler vi om fleksibilitet til at vælge de løsninger, der passer til vores stadig skiftende forretningsbehov," fortsætter han.

 

En samarbejdspartner for fremtiden

 

Ivar Berg, Head of Solutions Architect hos Cepheo, beskriver et spændende projekt helt fra begyndelsen:

 

"Lyse er en virkelig spændende virksomhed at arbejde sammen med. De har en sund platformstankegang både for i dag og de næste par år. Hvem vil være foran om fem, 10 og 15 år?"

 

Berg mener, at kombinationen af Cepheos metodik og Lyses ambitioner var afgørende for projektets succes. Samspillet mellem processer, fra branchens bedste praksis og ekstra funktionalitet til en effektiv cloudløsning til sikre opgraderinger og vedligeholdelse, giver en meget skalerbar og robust platform.

 

"Vores mål er forretningsværdi for vores kunder. Det opnår vi ved at lade vores konsulenter fokusere på specifikke brancher, hvilket gør os til gode rådgivere," siger han.

 

Mjelstad ser optimistisk på fremtiden med samarbejdspartnerne fra Cepheo:

 

"Lyse er ikke det samme i dag, som det vil være i morgen eller om et år. Vi er en virksomhed og i en branche, der gennemgår store forandringer, så vi har brug for et system, der er skalerbart til fremtidens forretningsmodeller," slutter hun.

Vil du vide mere?

 

Kontakt vores salgsdirektør John T. Hummelgaard for en dialog om din virksomheds digitalisering.

 

Telefon: +45 2510 2050

 

Mail: jhummelgaard@cepheo.com

Relaterede cases