Spotpriser, sæsonudsving, forbrugerpræferencer og international handelspolitik er nogle af de faktorer, der kan gøre det svært at beregne efterspørgslen. 

 

Desuden påvirker lokale forhold produktionen, f.eks. sygdomsudbrud, forvirrende skattepolitik, vejrforhold og lignende. Når vi samtidig godt ved, at fisk er en ferskvare, der kan blive værdiløs på et øjeblik, er det mildest talt afgørende, at produktionen er tilpasset til markedet. 

 

Men hvordan forvandler du dine data til indsigt, så du kan træffe kvalificerede beslutninger på et ustabilt marked? 

 

Fra fragmenterede data til holistisk indsigt 

 

Hele datagrundlaget findes allerede. Øvelsen går ud på at omsætte det til brugbare indsigter, og i den forbindelse kommer du ikke uden om IT-løsninger. Den ideelle forretningsplatform giver dig adgang til data og analyseværktøjer i realtid, så du kan forudsige efterspørgslen og optimere produktionen. Eksempler på data kan være: 

 

  • Markedsdata: Oplysninger om globale og lokale markedsforhold, herunder efterspørgselsprognoser, konkurrencesituation og prisudvikling. 

 

  • Produktionsdata: Detaljer om produktionsomkostninger, udbytte og kvalitet, som kan bruges til at justere produktionsstrategier. 

 

  • Miljødata: Faktorer som vandtemperatur, vejrforhold og biologiske trusler (f.eks. sygdomme), der påvirker produktionen. 

 

Data, som er nyttige hver for sig, men uvurderlige, når de systematiseres. En integreret forretningsplatform, der indsamler og analyserer data på tværs af værdikæden, giver dig den indsigt, du har brug for til at træffe kloge og rentable beslutninger – både på kort og lang sigt. 

 

Lad os se på netop det langsigtede perspektiv. 

 

Sikre ROI inden for akvakulturinnovation 

 

Den nordiske kystindustri har en stolt tradition for innovation og udvikling. Den teknologi og de metoder, vi bruger – fra sættefisk til bur, procesbåd og slagteri – er verdensførende.  

 

Men investeringer og innovationer kan ikke længere baseres på mavefornemmelse. Ikke fordi vi ikke har haft succes med at gøre det tidligere, men fordi der simpelthen findes et bedre grundlag for at træffe beslutninger. Det bedste er, at du allerede har det, du skal bruge – dine data.  

 

Det eneste, der skal til, for at dine data kan fortælle dig, om en fremtidig investering er rentabel eller ej, er struktur og system. Viden om, at et projekt vil være rentabelt, er dog ikke meget værd uden også at vide, hvordan det kan betale sig. Det er derfor, vi ser Microsofts forretningssystemer som både en lommeregner og et kasseapparat – du får ikke kun beregningerne, men også opskriften.  

 

Du har imidlertid ikke altid tiden til at beregne og forudsige gode investeringer. Nogle gange er den potentielle fortjeneste lige om hjørnet, og der er brug for hurtige ændringer for at realisere den. Vi spørger: 

 

Kan du udnytte en vietnamesisk TikTok-trend? 

 

Trends på de sociale medier påvirker i langt højere grad end tidligere den globale forbrugeradfærd.  

 

I 2022 eksporterede et land som Norge lidt over 18.000 tons laks (produktvægt) til en værdi af NOK 931 millioner til Vietnam – et land, som snart har 50 millioner TikTok-brugere. 

 

En lakseopskrift, der går viralt, kan derfor hurtigt skabe nye markedsforhold, som en dygtig nordisk eksportør kan udnytte med disse værktøjer. 

 

Ændringer i forbrugeradfærden på grund af virale lakseopskrifter er et teoretisk og måske lidt banalt eksempel i denne sammenhæng. Der er dog ingen tvivl om, at en datadrevet og prædiktiv forretningsplatform giver dig mulighed for at analysere markedstendenser og efterspørgsel. 

 

Det giver dig gode prognoser for, hvor du skal justere din produktion for at øge rentabiliteten, f.eks. ved at optimere fodringsplaner, produktionstider, logistiktiltag eller andre tiltag.  

 

Først når du har et holistisk system, der tager højde for alle operationer og faktorer, er du i stand til at se det store billede og udnytte de flygtige markedsmekanismer. 

 

Fremtidens beslutningsgrundlag er digitalt 

 

Fiske- og skaldyrsindustriens evne til at forstå og tilpasse sig dynamikken mellem udbud og efterspørgsel er afgørende for at opretholde rentabiliteten.  

 

Datadreven indsigt er afgørende for at kunne lave gode beregninger og træffe både hurtige og strategiske beslutninger, der understøtter bæredygtig vækst og konkurrenceevne.  

 

Den mest rentable beslutning, du træffer, er i din digitale infrastruktur. Med en solid forretningsplatform, der håndterer og fremmer indsigt, er du rustet til at se fremtidige udfordringer i øjnene og udnytte nye muligheder. 

Vil du vide mere?

 

Kontakt vores salgsdirektør John T. Hummelgaard for en dialog om din virksomheds digitalisering.

 

Telefon: +45 2510 2050

 

Mail: jhummelgaard@cepheo.com